Vielä suomalaisuudesta
Jaakko Häkkinen
(15.5.2007)
Olen saanut kiitettävästi palautetta sivustostani, sekä suoraa (sähköpostia) että epäsuoraa
(kommentointia esim. blogeissa). Palautteen perusteella on tarpeen vielä selventää
suomalaisuuden käsitettä. Joitain seikkoja olen käsitellyt jo muissa kirjoituksissa, mutta
en voi vaatia lukijoita lukemaan kaikkia sivutekstejä ennen kuin tekevät päätelmiään. Ja
kertaushan on paras tapa oppia.
Mitä on suomalaisuus? Vastaus riippuu tietysti siitä, mikä on tutkimuskohde. Kielitieteilijälle
suomalaisuus määrittyy kielen kautta: kielellinen suomalaisuus on osa laajempaa kaikkien
sukukielten yhdessä muodostamaa uralilaisuutta. Uralilaisuus ei tietenkään ole yksilötasolla
sillä tavoin tärkeä identiteetti kuin vaikkapa suomalaisuus saattaa jollekulle olla. Pienten
kansojen kollektiiviselle identiteetille sillä saattaa kuitenkin olla tärkeä merkitys.
On käytännöllisiä syitä sille, miksi juuri kielellinen suomalaisuuden määritelmä on niin
keskeisessä asemassa: vain kielen perusteella identiteetti on mahdollista hahmottaa
yksilötasolla. Suomalaisia ovat tällöin kaikki ne yksilöt, jotka puhuvat suomea ensimmäisenä
kielenään (tässä ei puututa keinotekoisiin kansalaisuusmääritelmiin). Suomalaiset muodostavat
siis suljetun joukon: yksilöt ovat eroteltavissa suomalaisiin ja ei-suomalaisiin.
Sen sijaan geenien tai kulttuuripiirteiden osalta suomalaiset eivät erotu suljetuksi joukoksi:
isälinjaa N3 edustaa suomalaismiesten enemmistö, mutta suomalaisilla on muitakin isälinjoja,
ja lisäksi tätä isälinjaa on monella muullakin kansalla; evankelis-luterilaista uskontoa
tunnustaa suomalaisten enemmistö, mutta suomalaisilla on muitakin uskontoja, ja lisäksi tätä
uskontoa tavataan muillakin kansoilla. Sama koskee mitä tahansa geneettistä tai kulttuurista
piirrettä (elinkeinot, tavat jne.).
Miksi identiteetti sitten määrittyy ensisijaisesti juuri kielen kautta? Koska ihmiset itse
pitävät kieltä merkittävänä identiteetin määrääjänä. Kyse ei siis ole siitä, että tutkijat
ohjeistaisivat kansaa identifioitumaan kielen perusteella, vaan kansa itse tekee jaon
"meihin" ja "muihin" luontevasti kielen perusteella. Yhteinen puheenparsi yhdistää.
Kun puhutaan suomalaisuudesta, puhutaan yleensä suomenkielisistä ihmisistä (olkoonkin että
nykyinen suomalaisuus on rajautunut keinotekoisesti valtiollis-poliittisten tekijöiden
vaikutuksesta). Tämä on ensisijaista suomalaisuutta.
On kuitenkin olemassa myös toissijaista suomalaisuutta, joka on alisteinen ensisijaiselle
suomalaisuudelle. Niinpä körttiläisyyttä saatetaan sanoa suomalaiseksi uskonnoksi, koska
se on syntynyt ensisijaisesti suomalaisten keskuudessa. Myös mämmiä ja saunavihtaa saatetaan
pitää suomalaisina asioina.
Nykytasolla tällaiset toissijaisesti suomalaisuutta heijastavat asiat saattavat näyttää
yksinkertaiselta: suomalaisuutta on se, mikä liittyy kiinteästi suomalaisiin. Kuitenkin
on tärkeää tiedostaa, että suomalaisuus ei ole tullut tänne valmiina mistään: se mitä
nykytasolla pidetään suomalaisuutena, on muodostunut täällä kaikista niistä vaikutteista,
joita tänne on eri suunnilta saapunut viimeisen kymmenen vuosituhannen aikana.
Nykyisellä suomalaisuudella on satoja juuria.
Sen sijaan kielen osalta tilanne on toinen: suomalaisuutta määrittää yksi kieli, joka on
tullut tänne vain kerran. Tosin erityisesti lainasanoissa ja paikannimissä on jälkiä
vieraiden kielten vaikutuksesta, mutta kielellä on silti vain yksi pääjuuri - toisin kuin
geneettisillä tai kulttuurisilla piirteillä.
Kun kielentutkija sanoo, että suomen kielen esimuoto on saapunut Suomeen vasta tiettynä
ajanjaksona, hän ei puhu mistään muusta kuin kielestä. Tämän ymmärtäminen on usein vaikeaa
niille, joille suomalaisten alkuperä on yksi paketti: he suodattavat esitetyn tiedon
tulkinnaksi, jonka mukaan kaikki toissijainenkin suomalaisuus olisi tullut tänne vasta
kielen mukana. Kun kielentutkija sanoo, että suomen kielen esimuoto on saapunut Suomeen
vasta tietyllä ajanjaksolla, hän ei kuitenkaan tarkoita, että suomalainen geeniperimä
kokonaisuutena tai suomalainen kulttuuri kokonaisuutena olisi tullut Suomeen samaan aikaan.
Kysehän on vain kielestä.
Kun kuvitteellinen kielentutkija
esittää kielelliseen todistusaineistoon nojaten, että uralilainen kieli on levinnyt
Suomeen vasta pronssikaudella (tästä kielestä kehittyi kantasaame) ja varsinainen suomen
kielen edeltäjä vasta rautakaudella, hän puhuu ainoastaan kielen leviämisestä. Tietysti
kielen mukana on todennäköisesti levinnyt myös geneettistä ja kulttuurista ainesta, mutta
määrällisesti ajatellen suurin osa siitä, mikä nykyään hahmotetaan suomalaisuutena, saattoi
olla täällä jo ennen sitä kieltä, jolla me nykyään suomalaisuutemme määrittelemme.
Jos suomen kielen esimuoto ei olisi jostain syystä levinnyt Suomeen, me puhuisimme nyt
ehkä saamea, ruotsia, venäjää tai jotain nyttemmin kadonnutta paleoeurooppalaista kieltä.
Silti suuri osa niistä kulttuurisista ja geneettisistä piirteistä, joita me nykyään pidämme
suomalaisuuksina, olisi todennäköisesti täällä - olisipa kielemme mikä hyvänsä.
On tärkeää ymmärtää, että kieli ei ole millään lailla sidoksissa geeneihin eikä kulttuuriin.
On oikeastaan
suuressa määrin arpapeliä, mikä kieli leviää ja mikä menettää asemiaan. Ei ole olemassa
lakia, että tiettyjen ehtojen täyttyessä tietty kieli valtaa alaa. Vaikka suomen kielen
esimuoto olisikin saanut etelärannikollamme jalansijaa rautakaudella, kehitys olisi silti
voinut johtaa aivan erilaiseen nykyisyyteen. Kielen tuonut väestö olisi saattanut omaksua
aiempien asukkaiden kantasaamelaisen kielimuodon. Tai vaikka suomen murteiden edeltäjät
olisivatkin olleet voittoisia suhteessa saameen, rannikon skandinaavien kieli olisi
saattanut olla vielä voittoisampi: ainakin Länsi-Suomi olisi saattanut kielellisesti
skandinaavistua, aivan kuten se skandinaavistui kulttuurisestikin. Itä-Suomi olisi
tällöin saattanut myöhemmin kieleltään venäläistyä helpommin, kun lännessä ei olisi ollut
suomenkielisiä tukemassa "oman" kielen säilyttämistä.
Edellisessä lauseessa sana "oma" oli tarkoituksellisesti lainausmerkeissä: on ymmärrettävä,
että kieli on oma vain niin kauan kuin sitä puhutaan. Jos kieli vaihdetaan uuteen
(mikä on hyvin yleinen ilmiö maailmassa: kielirajat siirtyilevät jatkuvasti), on uusikin
kieli oma: se on vain eri "oma kieli" kuin aikaisempi "oma kieli". Oma kieli tarkoittaa
siis vain viimeisintä tietyn ihmisjoukon puhumaa kieltä. Nykytilannetta ei voi
mielivaltaisesti heijastaa kaukaiseen menneisyyteen, vaan on katsottava, mihin suuntaan
tutkimustulokset viittaavat.
Sillä väestöllä, joka nykyään rajautuu suomalaiseksi juuri
kielen perusteella, on menneisyydessä ollut useita kieliä: jääkauden jälkeen
ne Suomen alueen alkuasuttajat (alkaen noin 8500 eaa.), joilla on jälkeläisiä
nykysuomalaisissa, puhuivat jotakin tuntematonta paleoeurooppalaista kieltä. Mahdollisesti
tyypillisen kampakeramiikan aikaan (vuoden 3900 eaa. jälkeen) Suomeen on saapunut
idästä ihmisiä, jotka puhuivat uutta kieltä; tämäkin paleoeurooppalainen kieli on
sittemmin kadonnut, mutta puhujien jälkeläisiä on nykysuomalaisissa. Kivikauden
lopulla (noin 3000 eaa.) lounaisrannikolle on todennäköisesti tullut ihmisiä, jotka
puhuivat kantaindoeuroopan murretta; heidänkin jälkeläisiään on nykysuomalaisissa.
Pronssikaudella (vuoden 2000 eaa. jälkeen) idästä tuli Suomeen ihmisiä, jotka puhuivat
uralilaista kieltä; tuo kieli alkoi kehittyä kohti kantasaamea, ja näidenkin ihmisten
jälkeläisiä on nykysuomalaisissa. Rautakaudella (aikaisintaan 500 eaa.) Suomeen tuli
kantasuomen varhaisia murteita puhuvia ihmisiä: lounaisrannikolle he tulivat Suomenlahden
yli Virosta ja kaakkoisosiin Karjalankannasta myöten. Näidenkin ihmisten jälkeläisiä on
nykysuomalaisissa.
Kieli on siis hyvinkin helposti vaihdettavissa oleva asia - mutta toisin on geenien laita:
perimäänsä ei kukaan voi (toistaiseksi) vaihtaa. On tunnettua, että missä päin maailmaa
tahansa suurin osa väestön geeneistä palautuu jo alkuasuttajiin. Myöhemmät väestöliikkeet
eivät ole kyenneet muuttamaan kovinkaan paljon tätä alkuperäistä geenipoolia; tätä kutsutaan
perustajavaikutukseksi. Vasta tehokas peltoviljely (joka ainakin täällä pohjoisessa on
melko uusi asia) on mahdollistanut niin suuren väestönkasvun, että tulijoiden vaikutus
aiempien asukkaiden geeneihin voisi olla ollut merkittävä. (Alkuperäisten asukkaiden
syrjäyttäminen tai tuhoaminen on tietysti erilainen prosessi: sen jälkeen alueella on
luonnollisesti vain tulokasväestön geenejä.)
Kärjistäen voisikin sanoa, että "suomalaiset" ovat vaihtaneet kieltään ainakin kolme tai
neljä kertaa esihistoriansa aikana. Tämän pitäisi riittää osoittamaan, että se mikä
nykytasolla on "oma" kieli, ei ole "oma" kieli sen kauemmas menneisyyteen kuin edelliseen
kielenvaihtoon saakka. Sitä ennen "oma" kieli oli jokin aivan toinen kieli.
Mutta totuus on tietysti kärjistystä monimutkaisempi. Koska meidän kaikkien esivanhempien
lukumäärä kaksinkertaistuu joka esipolvessa, useimpien esivanhemmissa lienee kaikkien
mainittujen kielten (kadonneiden paleoeurooppalaisten, kantaindoeuroopan,
kantauralin/esisaamen ja kantasuomen) puhujia, ja seka-avioliittojen vuoksi
todennäköisesti myös pitkäaikaisten naapurikielten (germaanisten, balttilaisten ja
slaavilaisten kielten) puhujia. Tästä seuraa myös, ettei ole mielekästä heijastaa
"suomalaisen" käsitettä kauas menneisyyteen. Emme voi mielivaltaisesti päättää, että joku
esivanhemmistamme olisi tärkeämpi kuin joku toinen - että se yksi esiäitimme, jolta
olemme perineet kantasuomeen palautuvan kielen olisi merkittävämpi kuin ne tuhannet
muut esivanhempamme, jotka puhuivat muita kieliä. Toisin sanoen geneettiseltä
kannalta kaikki esivanhempamme ovat yhtä tärkeitä.
Kuitenkin "suomalaisuus" määrittyy ensisijassa kielen kautta: meillä voi olla pääsääntöisesti
vain yksi äidinkieli, ja se on aina viimeisin "oma" kielemme. Koska kaikki muut esivanhempiemme
puhumat kielet ovat joutuneet väistymään nykyisen "oman" kielemme tieltä, on kielellinen
alkuperämme väkisinkin yksijuurinen: voimme seurata kielellistä alkuperäämme vain kantasuomen
kautta kantauraliin.
Voidaanko nykyisestä kielestämme johtuvalla nimityksellä "suomalainen" nimittää jotakin
menneisyyden ihmisväestöä? Ei voida. On täysin mielivaltaista ja metodologiselta kannalta
järjetöntä ottaa ainoaa kielellistä juurtamme kuvaava nimilappu "suomalainen" ja
liittää se yhteen ainoaan tuhansista mahdollisista geneettisistä esivanhemmistamme.
Sillä aivan kuten meillä on tuhansia esivanhempia, joista vain osa on asunut nykyisen
Suomen alueella, on noilla nykyisen Suomen alueella asuneilla esivanhemmillamme
tuhansia jälkeläisiä,
joista vain osa asuu nykyään Suomen alueella. Tästä syystä nykyisten suomalaisten suhde
muinaisiin väestöihin on niin mutkikas, ettei voida sanoa minkään yksittäisen muinaisen
väestön olevan nykyisiä suomalaisia edeltänyt väestö.
Suomalaiset ovat siis suomalaisia vain nykytasolla: suomalaiset ovat se kansa, joka tällä
hetkellä puhuu suomea.
Eri suomalaisten geneettiset juuret johtavat aivan eri suuntiin, joten geenien tasolla ei
yksinkertaisesti edes ole mitään suomalaisuutta, jota heijastaa menneisyyteen. Ei ole
olemassa kaikille suomalaisille yhteistä geneettistä alkuperää. Suomalaisuus on mielekäs
käsite vain kielen kannalta ja vain nykyhetken tasolla, ja vaikka nykyinen suomalaisuus
onkin myöhäisten valtiollisten käänteiden seurausta, voidaan kaikkien suomalaisten
kielellistä (mutta ei geneettistä eikä kulttuurista) juurta seurata takaisin
kantasuomeen (jossain Suomenlahden eteläpuolella rautakaudella) ja edelleen kantauraliin
(jossain Volgan ja Ural-vuoriston välillä pronssikauden alussa). Jossain
kohdassa jokaisen nykysuomalaisen sukupuuta on esivanhempien joukkoon ilmaantunut henkilö,
joka on opettanut jälkeläisilleen sen kielen, jonka linjan mukaan suomalaisuus nykyään
määritellään.
Tämä ei välttämättä ole yhtä helposti ymmärrettävä asia kuin integraalimatematiikka tai
yleinen suhteellisuusteoria, mutta asian ydin on tämä: ei pidä olettaa, että kaikki
"suomalaisuus" olisi sidoksissa suomen kieleen ja olisi tullut Suomeen vasta suomen
kielen mukana. Nimilappu "suomalainen" perustuu kieleen ja sillä luonnehditaan
vain sitä nykyistä väestöä, joka puhuu suomen kieltä. Se mitä me laajemmin ymmärrämme
suomalaisuudella (eli toissijainen suomalaisuus), on rakentunut Suomen asujaimiston
keskuudessa kymmenen vuosituhannen ajan, ja tämän suomalaisuuden osaset
olisivat täällä riippumatta siitä, minkäkielisiä
ryhmiä tässä maassa asuisi. Jos eri tulokasryhmät olisivat kaikkina aikoina omaksuneet Suomen
alueen jääkaudenjälkeisten alkuasuttajien paleoeurooppalaisen kielen, me emme kutsuisi
tätä suomalaisuutta "suomalaisuudeksi" vaan vaikkapa "dibbalaisuudeksi". Sisältö olisi
osapuilleen sama, vain nimitys olisi toinen.
Takaisin pääsivulle
|